Naša CEO Lucia Pekaríková, špecialistka na osobné PR a budovanie osobných značiek, napísala pre ročenku PR & COMMUNICATION AGENCIES 2024 článok o angažovanosti zamestnancov v komunikácii, najmä na sociálnej sieti LinkedIn.
Budovanie osobných značiek je dnes širokou témou. Nesporne ide o jeden z nástrojov komunikácie, ktorý je nám na ľudskej úrovni blízky a nesie so sebou množstvo výhod. Tvár a autenticita odborníka dokáže efektívne doručiť komunikačné posolstvo cieľovej skupine, inšpirovať aj edukovať. A to sú benefity, z ktorých môžu ťažiť aj firmy. Píše Lucia Pekaríková, CEO PR agentúry KOMUNIKA, expertka na osobné PR a budovanie osobných značiek.
V Public Relations som začínala pred 16 rokmi. V tom čase bolo osobné PR využívané ako jeden z nástrojov korporátnej komunikácie, s cieľom zviditeľniť tvár spoločnosti. Postupne siahali po budovaní osobnej značky čoraz viac podnikatelia a tvorcovia projektov. Súviselo to nielen so spoločenským vývojom, ale aj s nástupom sociálnych sietí a tech možností. Prirodzene, s rýchlou dobou rástlo aj konkurenčné prostredie a najmä podnikatelia hľadali efektívny spôsob, ako sa odlíšiť a zviditeľniť. Budovanie osobnej značky prinieslo odpovede na otázky:
- Ako byť top of mind vo svojom segmente?
- Ako efektívne zviditeľniť firemný brand?
- Ako to dosiahnuť autentickou cestou?
To sú dôvody, prečo sú osobné značky také úspešné v dosahovaní cieľov. A tiež argumenty pre firmy, aby investovali do kľúčových ľudí a podporovali ich komunikáciu na sieti LinkedIn či v médiách.
Firma získa „ľudskú“ tvár. A ešte omnoho viac
Na MasterClass #youarePR, ktoré organizujeme a tiež na školeniach pre firmy či podnikateľské združenia, pokladám účastníkom jednu otázku – Kedy si informáciu zapamätáte jednoduchšie? Keď vám ju odkomunikuje firma alebo keď počúvate napríklad podcast? Rozhovor s inšpiratívnym človekom a na tému, ktorá vás zaujíma?
Samozrejme, je to rozhovor. Ak odborník zastupuje firemnú značku, tá získava reálnu tvár, zosobnenie emócií. Dôležité je však i uvedomenie, že tou navnímanou informáciou z podcastu môžu byť hodnoty alebo posolstvo firemnej značky. Skrátka to, čo firma potrebuje odkomunikovať v rámci budovania jej pozitívnej reputácie. Cez kľúčového človeka to dostane k cieľovej skupine prirodzenou cestou.
Nebrzdite možnosti rozvoja
Pri budovaní osobných značiek kľúčových zamestnancov sa objavuje najmä situácia, kedy firmy prevedú svojich vybraných ľudí tým, prečo je dobré, aby komunikovali. Chýba však dôležitá časť: Ako týchto ľudí motivovať k pravidelnej komunikácii na LinkedIne? Tak ako každá značka, aj tá osobná má mať svoju identitu a stratégiu komunikácie.
Dovoľte vašim zamestnancom spoznať ich osobné značky, v ktorých sa budú cítiť prirodzene a ukážte im, ako ich uchopiť. Keď sa začne dariť v komunikácii im, stúpne nielen ich angažovanosť v tomto smere, ale firma z ich komunikácie získa budovanie pozitívnej reputácie prirodzeným spôsobom. Win-win.
Ukážte vašim ľuďom, ako na to
Našich klientov a účastníkov na prednáškach učím, ako vystavať komunikačný základ pre svoju osobnú značku a komunikovať ju naozaj dobre. Vedia, ako postupovať v komunikácii a postupne sa stávajú sebavedomými a inšpiratívnymi. Nemíňajú energiu, čas a financie na živelnú komunikáciu, ak im napríklad 3 posty na sociálnych sieťach, dobre vyskladané z pohľadu komunikácie osobnej značky, dokážu priniesť rovnaký alebo dokonca lepší výsledok ako 10 živelne publikovaných postov.
Komunikačné posolstvo a hodnoty v súlade
Čo môžeme komunikovať a čo už nie? To je otázka, s ktorou sa stretávam pomerne často. Odpovede je potrebné hľadať v identite firemnej značky a komunikačnej stratégii. A mám aj otázku na zamyslenie, ktorá s touto témou úzko súvisí – sú hodnoty a vízia značky len vytlačené a prilepené na stene v kancelárii alebo nimi vaši zamestnanci naozaj žijú?
Ak nastavujeme osobné značky ambasádorov z radov firmy, komunikované hodnoty sú vždy v súlade s firemnými. Taktiež musia poznať posolstvá, ktoré by mali v komunikácii sledovať. Pravidlá sú namieste, je tam však „ale“…
Dôverujte
Dôležité je ponechať vybraným zástupcom priestor. Nechajte ich v rámci nastavených pravidiel komunikovať ich vlastným autentickým štýlom, ktorý je uveriteľný a vzbudzuje dôveru. Autentickosť robí zázraky a bude z nej profitovať celá spoločnosť. Nielen externe, teda vo vzťahoch s klientmi a partnermi, ale aj v rámci internej komunikácie.
Osobné PR ako výhoda pre firemný brand
Pozitívna reputácia značky sa nevybuduje cez noc. Má však vplyv na množstvo rozhodovacích procesov a napredovanie firmy. A nielen to, účinne vás podrží aj v čase krízovej komunikácie a zmierni dopady nepriaznivých podmienok. Osobné značky vašich kľúčových ľudí môžete teda efektívne prepojiť nielen s externými kampaňami, ale táto symbióza skvele poslúži aj účelom internej komunikácie.
Článok bol uverejnený v ročenke PR & COMMUNICATION AGENCIES 2024 (Marketing Rulezz – The Marketers.biz) v máji 2024. So súhlasom KOMUNIKA PR ho prebral online magazín ÚSPEŠNÁ ŽENA (Združenie podnikateliek a manažérok) v júni 2024.
Ilustračná fotografia: 123rf.com